Assalamualaikum

Tuesday, January 25, 2011

BUDAYA BERTERIMA KASIH

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Pada hari ini, saya semakin menyedari bahawa dalam diri masyarakat Malaysia masih kurang lagi amalan berterima kasih. Fenomena ini bukan saya perolehi dari jauh tetapi ianya berlaku dalam kehidupan saya hampir setiap hari. Saya berani berkata sedemikian juga kerana ia juga dapat dilihat secara jelas oleh kita semua. Sebagai contohnya, semasa menaiki bas sama ada pergi mahupun pulang dari kuliyah, hanya segelintir sahaja yang meringankan mulut untuk melahirkan rasa terima kasih kepada pemandu bas. Misalnya dalam situasi di bawah:


Bas berhenti di hadapan kampus. Pelajar-pelajar bergegas untuk turun menghadiri kelas. Ada sekumpulan pelajar perempuan turun dengan begitu sahaja. Pemandu bas hanya melihat sahaja.
"Terima kasih pak cik"....ucap seorang pelajar perempuan yang lain sambil tersenyum.
"Sama-sama"...Pemandu bas membalas ucapan itu dan tersenyum sekilas.


Daripada situasi tersebut dapat kita nilaikan sendiri betapa tingginya nilai ucapan terima kasih itu. Apabila kita melahirkan perasaan terbabit, secara tidak langsung mereka akan rasa dihargai. Dengan demikian, walaupun ucapannya hanya 'terima kasih' namun ianya membawa perspektif yang sangat besar dalam masyarakat kita.






Wassalam....

No comments:

Post a Comment