Assalamualaikum

Sunday, January 23, 2011

Tidak tahu adat bertandang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Pada hari ini awal-awal pagi lagi saya bersama teman serumah dikejutkan dengan kedatangan seorang tetamu yang tidak diundang. Dia sebenarnya seorang manusia juga macam kami tetapi cara kedatangannya ke rumah kami tidak menepati adat seorang tetamu.
"Tok..tok...tok...
Saya terdengar orang mengetuk pintu. Dalam keadaan yang masih mengantuk, saya membiarkan sahaja. Sehinggalah selepas keluar dari bilik, saya tengok pintu utama rumah kami terbuka. Tiba-tiba sahaja saya rasa pelik sebab selalunya sesiapa pun yang datang ke rumah kami akan menutup pintu selepas memasukinya. Tanpa menunggu lama, saya terus menutup pintu. Dalam pada itu, saya terdengar orang sedang mandi dalam bilik air. Hati saya tertanya sendiri. "siapa yang mandi?" Sedangkan rakan sebilik dan yang lain masih ada dalam bilik masing.
Setelah beberapa lama, saya nampak orang yang tidak dikenali keluar dari bilik air tersebut. Tiba-tiba saya teringatkan budak perempuan yang telah mengacau dua tiga hari lepas. Tambahan pula, dia masuk ke bilik sebelah dan menukar pakaian tanpa meminta izin daripada empunya bilik. Selepas dia keluar dari rumah kami, kami terus mengunci pintu.

Berdasarkan peristiwa tadi, dapat saya simpulkan bahawa kita hendaklah mempunyai adat semasa ingin mengunjungi rumah orang. Sebagai contohnya, memberi salam dan meminta kebenaran untuk mandi mahupun menukar pakaian. Benarlah kata orang, walaupun ilmu pendidikan kita tinggi tidak semestinya ilmu sahsiah diri kita setaraf dengannya.

No comments:

Post a Comment