Assalamualaikum

Thursday, January 27, 2011

KATA NASIHAT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…
Kita menganggap kata nasihat itu merupakan sesuatu yang baik dan hal ini memang tidak dapat disangkal lagi. Namun, adakah kita memberikan sesuatu nasihat ataupun teguran dengan cara yang betul? Kadangkala mungkin kita tidak perasan yang perkara positif yang ingin disampaikan dapat diamati oleh penerima. Sewaktu memberikan nasihat, kita haruslah menepati garis panduan yang betul. Antaranya ialah menggunakan bahasa yang biasa, nada suara yang sopan dan lembut, tutur kata yang tersusun dan sebagainya.
Tetapi, pada hari ini saya melihat satu situasi yang kurang menyenangkan kita semua. Hal ini melibatkan perasaan khalayak, penerima teguran dan masyarakat lain. Situasi berkenaan ditunjukkan dalam dialog di bawah.

Pengawal : “Amoi, saya lihat kamu punya seluar caranya salah. Dari tadi lagi saya perhatikan, seluar itu sangat pendek”. Begitulah bunyi teguran yang dilakukan oleh seorang pengawal kolej kepada seorang pelajar berbangsa Cina. Pengawal tersebut menggunakan nada yang keras sehingga menarik perhatian pelajar yang ada di situ.
Pelajar : “Tapi, seluar saya ni ok je” Jawab pelajar Cina itu sambil membetulkan seluarnya.
Pengawal dengan muka yang agak masam membalas. “ Saya tak kira, kamu pergi tukar segera seluar tu”. Dengan pantas, pelajar terbabit bergegas pulang ke rumah untuk menukar seluarnya.

Dalam hal ini, cara teguran pengawal itu adalah kurang baik. Dia seolah-olah menganggap kesalahan yang dilakukan oleh pelajar berkenaan adalah sangat besar. Bagi saya tidak salah sekiranya pengawal tersebut menggunakan tutur kata yang bersopan semasa menyampaikan teguran. Walaupun pelajar tersebut berbangsa Cina, rasanya tidak perlu bagi pengawal itu menggunakan gelaran amoi. Banyak lagi kata ganti nama yang lebih lembut untuk menggantikannya.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment