Assalamualaikum

Wednesday, January 26, 2011

MARI BELAJAR

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera…
Dalam masa sekarang, istilah daerah ataupun lebih dikenali sebagai loghat sudah tidak asing lagi dalam masyarakat kita. Pelbagai saluran komunikasi yang telah sedia ada sedang memperkembangkan unsur sedemikian dalam kalangan kita. Walaupun kita terdiri daripada pelbagai bangsa dan kaum, namun masing-masing mencuba untuk menyelami atau mempelajari sesuatu loghat. Sebagai contohnya, dalam kelas saya. Terdapat beberapa orang pelajar yang bukan berasal daripada negeri Kelantan ingin mencuba untuk bercakap Kelantan. Misalnya dalam satu dialog tersebut.

Anderian  : “ Tikah, mung wat gapo? Aku nak try cakap Kelate ni”. Tanya Anderian yang berasal dari Sabah mengajukan soalan kepada Ainsyah yang merupakan orang Kelantan.

Dalam hal ini, tergambar suatu nilai yang positif kerana sebahagian daripada kita berusaha untuk menyesuaikan diri mereka dalam situasi tertentu. Sikap ini harus dicontohi kerana selain dapat menambahkan pengetahuan, ia juga akan menjalinkan ikatan silaturrahim sesama kita rakyat Malaysia.

Mari belajar.
agah - berlagak
alik - sebelah
behe - pukul dari sisi
bejebok - limpah
bekeng - garang


blana kokna - sangat banyak
bledo - Agar-agar
bo laa - sudah la
bocong - botol air
dale duo lagi – tak pasti lagi
deghak – bersiar-siar

glecoh - terseliuh
glenya – mengada-ada
glepar - menggelepar
ngakok – merangkak
ngala – mewarnakan
nganying - mempersenda

Wassalam.

No comments:

Post a Comment