Assalamualaikum

Saturday, January 22, 2011

BUDAYA MAHASISWI

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...


Catatan saya pada hari ini adalah mengenai sikap segelintir mahasiswa yang berlaku di hadapan saya. Peristiwa itu terjadi sebentar sahaja tadi. Saya yang tinggal di aras lima akan menggunakan lif kerana hendak menggunakan tangga memenatkan. Sedang saya menunggu lif terbuka, datang dua orang perempuan yang berbadan gempal dan seorang lagi bertubuh sederhana. Setelah lif terbuka, kami berempat memasuki lif dan masing-masing hanya diam sahaja. Tiba-tiba sampai aras 1, masuk dua orang lagi. Mereka agak peramah sedikit kerana bercakap tidak berhenti. Lif berhenti di aras 3, dua orang perempuan yang berbadan agak gempal tadi keluar. Selepas mereka berlalu, saya terdengar dua orang perempuan yang mulut becok tadi mula bersembang.

Perempuan 1: Eh, kau tengok pempuan tadi. Aras 3 pun guna lif. Menyusahkan je.
Perempuan 2: Alah..biasalah, tengok body la. 
Selepas itu, mereka ketawa bersama-sama. Saya bersama seorang lagi hanya memerhati gelagat kedua-duanya.


Pada pandangan saya, perlakuan sedemikian mereka sangat tidak wajar sekali. Kita tidak boleh melemparkan hinaan sesuka hati kerana mereka ada hak terhadap kemudahan yang disediakan walaupun mereka tinggal di aras 1 sekalipun. Selain itu, kita bukan sesiapa yang boleh merendahkan ciptaan Allah swt. Jangan kita suka memandang hina kepada mereka yang kurang daripada kita kerana mungkin kita tidak mengetahui yang mereka mempunyai keistimewaan berbanding diri kita sendiri.


Wassalam.

No comments:

Post a Comment