Assalamualaikum

Wednesday, February 9, 2011

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Saya baru pulang daripada membeli barang di sebuah kedai runcit berdekatan dengan kolej kediaman. Semasa di kedai tersebut, saya dapat melihat betapa sikap peniaga yang sangat mengecewakan. Tidak salah rasanya sekiranya kita menjawab sesuatu pertanyaan yang diajukan dengan terang dan baik. Hal ini demikian kerana, sikap yang ditunjukkan akan mempengaruhi emosi dan anggapan pelanggan. Antara situasi yang dimaksudkan ialah:

Pelanggan : "Di mana sudu ais krim ni?" Tanya seorang pelanggan yang sedang memilih ais krim yang ingin dibeli. Namun, peniaga tidak mengendahkan pertanyaan itu dan berjalan dengan bersahaja.
Pelanggan mengulangi pertanyaan yang sama, tetapi kali ini nasib baik ada seorang lagi peniaga yang lebih menghargai pelanggan.
Peniaga : "Ada kat kaunter". Jawab peniaga ringkas. Dengan perasaan puas hati, pelanggan menuju ke kaunter dan menjelaskan bayaran.
*sekadar gambar hiasan*


Dalam situasi sedemikian, seseorang itu hendaklah menghargai orang lain. Walaupun orang yang memerlukan perkhidmatan dan pertolongan kita itu hanya seorang yang biasa-biasa sahaja. Dengan cara ini, belajarlah untuk bersopan-santun dan menghargai perasaan orang lain.

No comments:

Post a Comment