Assalamualaikum

Saturday, February 26, 2011

MAHU BELAJAR

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Dalam kehidupan saya, terdapat kawan-kawan yang terdiri daripada pelbagai kaum dan bangsa. Antaranya ialah India, Cina, Bidayuh, Iban, dan ramai lagi. Selain daripada itu, walaupun kami ramai dalam kalangan orang Melayu namun kami mempunyai dialek masing-masing. Contohnya dialek Kedah, Terengganu dan yang paling ketaranya ialah dialek Kelantan iaitu negeri kelahiran saya sendiri. 
Apabila hidup dalam kalangan bangsa dan dialek yang pelbagai, banyak perkara menarik yang akan berlaku di sekeliling kita. Keadaan tersebut sama seperti saya apabila beberapa orang kawan saya sedang belajar untuk bertutur dalam dialek Kelantan. Boleh dikatakan setiap hari saya akan dengar mereka cuba bercakap dalam loghat daerah Kelantan. Mungkin bunyinya tidak sama tetapi sudah hampir menyamai dengan ayat asal dialek Kelantan.



Berdasarkan situasi tersebut, kita dapat melihat wujudnya pemahaman dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum dan bangsa. Walaupun kita lahir daripada agama yang berbeza, namun sikap bertolak ansur dan saling memahami boleh dipupuk agar ia dapat menjadi satu nilai murni. Oleh itu, nilai murni tersebut akan berkembang dan menjadi satu budaya dalam negara kita.



Wassalam.

No comments:

Post a Comment