Assalamualaikum

Friday, February 25, 2011

DAYA TARIKAN PELANGGAN

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Apabila kita mengkaji bahasa seseorang, pasti banyak ragam bahasa yang digunakan. Mereka melakukan keadaan sedemikian adalah bertujuan memperolehi manfaat ataupun sesautu yang dikehendaki. Sebagai contohnya, bahasa perniagaan. Seperti yang kita sedia maklum, bahasa dalam aktiviti perniagaan banyak menggunakan bahasa yang berunsur pujukan dan godaan. Pujukan dalam hal ini bermaksud mereka menggunakan bahasa untuk menjadikan individu lain tertarik dengan barangan ataupun perkhidmatan yang ditawarkan. Antara maklumat yang berkaitan dengan bahasa perniagaan ialah :

Untuk menyampaikan maklumat berkesan
Pemberitahuan fakta yang jelas amat dipentingkan
Ayat ringkas dan pendek (banyak guna kata sifat)
Sifat bahasa adalah imaginatif dan kreatif
Penggunaan bahasa retorik
Tidak mementingkan tatabahasa
Guna pernyataan tertentu

Iklan dapat dihasilkan dengan beberapa cara seperti berikut:
(a) Slogan: Kami Ada Cara
(b) Kaedah Pernyataan: Rumah Untuk Dijual/Disewa
(c) Perkaitan Konsep: Artis X dengan Tilam Jenama Y
(d)Perisytihran: Waja dengan Aksesori Lengkap
(e) Kaedah Umpan: Beli Satu, Percuma Satu
(f) Mesra: Keutamaan Kami Adalah Pelanggan.
(g) Bandingan: Bateri X Lebih Berkuasa dan Tahan Lama
(h) Gesaan: Cepat! Cepat! Datanglah Beramai-ramai
(i) Pertanyaan: Sakit Pinggang? Sapulah Dengan Minyak Angin Z.

**contoh bahasa Iklan yang digunakan**

WASSALAM.....



No comments:

Post a Comment