Assalamualaikum

Sunday, March 6, 2011

KEMERIAHAN KARNIVAL

Assalamuaikum dan Salam Sejahtera...

Dalam minggu ini, dunia pelajar-pelajar UPSI di'meriah'kan dengan karnival dan pesta. Karnival di KAB baru sahaja berlangsung, lalu disambung dengan Pesta Buku dan Ilmu di KHAR. Banyak gerai dibuka, antaranya gerai makanan, gerai buku, gerai pakaian lelaki, wanita dan sebagainya. Reaksi peniaga masing-masing ingin menarik perhatian pelanggan bagi melariskan jualannya. Pesta yang berlangsung hampir 6 hari ini benar-benar meriah. Ditambah pula dengan kehadiran artis dan kumpulan nasyid yang berjaya menarik kehadiran pelajar-pelajar khususnya pada waktu malam. 
Dalam pada itu, peniaga-peniaga menggunakan cara yang tersendiri bagi menarik kedatangan pengunjung. Dengan menggunakan bahasa yang bersopan dan mesra dapat memikat hati pelajar yang datang. Misalnya dalam situasi di gerai menjual buku agama. 

Peniaga : Dik, tengoklah buku-buku ni. Semuanya menarik dan berpatutan   harganya. Pelawa seorang wanita.
Pelajar : Saya nak tengok je kak. Jawab seorang pelajar. Saya hanya memerhatikannya.
Pelajar : Kak, yang ni berapa? Tanya pelajar berkenaan sambil menunjukkan buku bertajuk 'Aku Terima Nikahnya'.
Peniaga : Yang tu RM**.**. Tapi kalau adik nak, akak akan bagi diskaun. 
Pelajar : Ok la kak, saya ambil yang ni.

sekadar gambar hiasan***

Berdasarkan situasi tersebut, dapat saya simpulkan bahawa bahasa yang bersopan dan bersesuaian dengan situasi dapat memberikan kesan yang positif dan membawa kebaikan bersama.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment